Drukuj

DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA

Na podstawie Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 poz.1696) oraz Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 poz.1824), zwanej dalej Ustawą, zawiadamia się osoby uprawnione1 o dostępnych środkach komunikacji:

  1. Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z dostępnych środków wspierających komunikowanie się poprzez:
    1. skorzystanie z usług tłumacza języka migowego;
    2. kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ;
    3. przesyłanie faksów na numer: 297-534-380;
    4. listownie na adres: Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej, ul. Sadowa9, 06-300 Przasnysz.
  2. Zgodnie z art. 12 ust 1 Ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się, osoba uprawniona powinna zgłosić zamiar skorzystania ze świadczeń udzielanych przez Szpital, co najmniej 3 dni robocze przed terminem. Nie dotyczy to sytuacji nagłych, zagrażających zdrowiu lub życiu. Wzór zgłoszenia do pobrania.
  3. Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej2 w kontaktach ze Szpitalem. Prawo to może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach Ustawy o ochronie informacji niejawnych.


 

____________________
1 Osoba doświadczająca trwale lub okresowo trudności w porozumiewaniu się.

2 Osoba która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzieleniu jej pomocy w załatwieniu sprawy.

 Koordynatorem ds. dostępności komunikacyjno informacyjnej jest Pani Marzena Rudzińska, tel: +48 297-534-350 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA

  1. Każda osoba, a zwłaszcza osoba ze szczególnymi potrzebami - wchodząc na teren Szpitala może uzyskać od pracowników szatni /przy wejściu do obiektu/ lub rejestracji ogólnej poradni specjalistycznych wszelkie informacje o rozkładzie pomieszczeń i możliwościach dotarcia do wskazanego gabinetu/pracowni/punktu itp.
  2. Pracownik szatni / rejestracji widząc osobę ze szczególnymi potrzebami, która przybyła do Szpitala i/lub zwróciła się o pomoc, przeprowadza wstępną/ogólną rozmowę w celu ustalenia charakteru sprawy i udziela koniecznych informacji, które pomogą dotrzeć jej do określonej komórki organizacyjnej/punktu Szpitala.
  3. W sytuacjach wyjątkowych, czyli wówczas gdy osoba ze szczególnymi potrzebami z powodu nagłego przypadku nie zgłosiła wcześniej prośby o udzielenie wsparcia w postaci osoby asystującej - pracownik szatni / rejestracji pomaga w dotarciu do określonego gabinetu, pracowni, punktu itp.
  4. W przypadku, gdy osoba ze szczególnymi potrzebami była już wcześniej umówiona w konkretnej sprawie i zgłosiła chęć skorzystania z określonego wsparcia w Szpitalu, wówczas wcześniej wyznaczony pracownik Szpitala zobowiązany jest czekać na osobę ze szczególnymi potrzebami o umówionej godzinie przy wejściu do obiektu.
  5. Osoby z ograniczoną możliwością samodzielnego poruszania się mogą skorzystać z wózków inwalidzkich dostępnych w szatni Szpitala.
  6. Prośby o skorzystanie z wózka realizowane są na bieżąco - bez konieczności wcześniejszego zgłaszania.
  7. Pracownik Szatni szpitala wypożycza osobie ze szczególnymi potrzebami wózek inwalidzki na czas niezbędny do załatwienia sprawy w Szpitalu.
  8. Dodatkowo, SP ZZOZ w Przasnyszu zapewnia:
    • Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych w ilości 14 sztuk, w tym: od strony głównego wejścia do Szpitala; od strony wejścia zlokalizowanego obok Urzędu Skarbowego /ulica Świerkowa/; od strony wejścia do Działu Rehabilitacji.
    • Pochylnie zewnętrzne umożliwiające wejście i wyjście osobom niepełnosprawnym do/z budynku Szpitala (główne wejście do obiektu oraz wejście od strony Działu Rehabilitacji).
    • Możliwość wprowadzenia do Szpitala psa asystującego.
    • Możliwość poruszania się miedzy poziomami Szpitala za pomocą 4 wind (dźwigi osobowe), w tym: dwie wyposażone w system głośnomówiący.
    • Ciągi komunikacyjne szpitala wyposażone w oświetlenie awaryjne, które ułatwia poruszanie się w trakcie zaniku napięcia elektrycznego.

Wniosek o zapewnienie dostępności

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2022 r. poz. 2240, zwanej dalej: ustawą), każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować SP ZZOZ w Przasnyszu o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej Szpitala, o których mowa w art. 6, pkt 1 lub 3 ustawy.

Natomiast na podstawie art. 30 ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.

Informację o braku dostępności lub wniosek o zapewnienie dostępności należy złożyć do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związana informacja lub żądanie zapewnienia dostępności (wniosek o zapewnienie dostępności).

Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:

Informacje o braku dostępności / Wnioski o zapewnienie dostępności można składać:

Podmiot publiczny powinien zapewnić dostępność (zrealizować żądanie) bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, np. ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, proponując dostęp alternatywny.

W przypadku, gdy podmiot publiczny nie zapewni wnioskowanej dostępności w sposób i w terminie wyżej wskazanym, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni liczonych od dnia upływu terminów, o których mowa powyżej.

Uprzejmie informujemy, że w postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.

Wzór wniosku

Klauzula

Koordynatorem ds. dostępności architektonicznej jest Pani Monika Krośnicka, tel: +48 297-534-310 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA

Zgodnie z art.18 ust.1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023r. poz.82), każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, który polega w szczególności na zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Żądanie powinno zawierać:

Zapewnienie dostępności cyfrowej powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o przyczynach wnoszącego żądanie i podaje termin, kiedy realizacja żądania będzie możliwa - przy czym nie może być on dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny wskazuje alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.

Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm).

Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/kontakt

Wnioski/żądania o zapewnienie dostępności cyfrowej można:

Tą samą drogą można składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej

Koordynatorem ds. dostępności cyfrowej jest Pan Paweł Leśniewski, tel: +48 297-534-320 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.